Πρόληψη της ουρολοίμωξης: 9 τρόποι για να μειώσετε τις πιθανότητες

Η ουρολοίμωξη είναι μια συχνή νόσος, που αφορά περισσότερο στις γυναίκες και μάλιστα στις ηλικίες μετά την εμμηνόπαυση.
Πρόκειται για λοίμωξη του ουροποιητικού σωλήνα και συχνότερα επηρεάζει την ουροδόχο κύστη και την ουρήθρα. Η πρόληψη της ουρολοίμωξης είναι κάτι που περνά από το χέρι σας και έχει μεγάλη σχέση με την υιοθέτηση καλών συνηθειών υγιεινής αλλά και διατροφής.

Ποιοι είναι πιο επιρρεπείς στην ουρολοίμωξη;

Οι γυναίκες όπως ήδη αναφέραμε. Ο λόγος είναι πιθανότατα ανατομικός, καθώς οι γυναίκες έχουν πιο κοντή ουρήθρα -το σωληνάκι που μεταφέρει τα ούρα από την ουροδόχο κύστη- από τους άντρες, επιτρέποντας στα βακτήρια να εισέρχονται πιο εύκολα στην ουροδόχο κύστη. Επίσης, στις γυναίκες το άνοιγμα της ουρήθρας είναι πιο κοντά στον πρωκτό με αποτέλεσμα να είναι ευκολότερη η μετάδοση βακτηρίων που προκαλούν τη συγκεκριμένη λοίμωξη, όπως τα E.coli. Δεν είναι όμως μόνο ανατομικοί λόγοι που ευθύνονται για την ουρολοίμωξη. Η νόσος αυτή έχει συνδεθεί με άλλους παράγοντες όπως για παράδειγμα την έντονη σεξουαλική δραστηριότητα, ορισμένα είδη αντισύλληψης και την εμμηνόπαυση. Είναι επίσης πιο συχνή σε ανθρώπους με εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα και με κατασκευαστικές ανωμαλίες του ουροποιητικού σωλήνα, σε ανθρώπους που χρησιμοποιούν καθετήρα ή υποφέρουν από καταστάσεις που εμποδίζουν την κίνηση των ούρων, όπως πέτρες στα νεφρά ή διογκωμένο προστάτη.

Πρόληψη της ουρολοίμωξης: Οι 9 βασικοί τρόποι

Προσοχή μετά τη χρήση της τουαλέτας

Καθώς το βακτήριο E.coli, «κατοικεί» κυρίως στον πρωκτό, η σωστή φορά στο σκούπισμα μετά την χρήση της τουαλέτας είναι βασική για την υγεία των γυναικών. Η συνήθεια αυτή γίνεται ακόμη πιο σημαντική εάν υποφέρετε από γαστρεντερικές διαταραχές καθώς με τη διάρροια είναι πιο δύσκολο να ελεγχθούν οι κινήσεις του εντέρου και αυξάνονται οι πιθανότητες διασποράς των μικροβίων προς την ουρήθρα.

Πίνετε πολύ νερό

Η επαρκής ενυδάτωση του οργανισμού είναι έτσι κι αλλιώς σημαντική για να λειτουργούν σωστά όλα τα συστήματά του. Αναφορικά όμως με την πρόληψη της ουρολοίμωξης, πίνοντας πολύ νερό, η ούρηση είναι συχνότερη και έτσι απομακρύνονται τυχόν βακτήρια από τον ουρογενετικό σωλήνα. Εκτός από νερό, την ίδια επίδραση στο σώμα σας έχουν τα αφεψήματα, το γάλα, οι σούπες με βάση ζωμό λαχανικών ή τα smoothies από φρούτα και λαχανικά.

Μην καθυστερείτε την ούρηση

Εάν έχετε την τάση να αναβάλετε την επίσκεψη στην τουαλέτα, αλλάξτε συνήθεια καθώς έτσι μπορεί να πολλαπλασιάζονται τα παθογόνα βακτήρια. Προσπαθήστε να ουρείτε κάθε 3 με 4 ώρες και να αδειάζετε εντελώς την κύστη σας κάθε φορά. Ένας τρόπος για να το κάνετε αυτό είναι καθώς κάθεστε στη λεκάνη να κινείτε την πύελο μπρος και πίσω.

Ουρήστε πριν και μετά την ερωτική επαφή

Η σεξουαλική δραστηριότητα αυξάνει τις πιθανότητες να κολλήσετε ουρολοίμωξη καθώς είναι εύκολο να εισχωρήσουν βακτήρια στην ουρήθρα κατά την ερωτική πράξη. Γι’ αυτό και ένας πρακτικός τρόπος πρόληψης της ουρολοίμωξης είναι η ούρηση πριν και μετά καθώς με τη ροή των ούρων μπορεί να απομακρυνθούν τα επικίνδυνα βακτήρια.

Αποφεύγετε τα αρωματικά προϊόντα προσωπικής υγιεινής

Η φυσική χλωρίδα του κόλπου αποτελείται από πάνω από 50 διαφορετικά είδη μικροβίων, πολλά από τα οποία ανήκουν στην οικογένεια των γαλακτοβάκιλων (Lactobacilli), βακτήρια που συμβάλουν στην υγεία του κόλπου και την ισορροπία του pH. Τα αρωματικά προϊόντα προσωπικής υγιεινής μπορεί να μεταβάλουν αυτή την ευαίσθητη ισορροπία, επιτρέποντας στα παθογόνα βακτήρια να πολλαπλασιαστούν. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι όχι μόνο ουρολοίμωξη αλλά και βακτηριακή κολπίτιδα ή μύκητες.

Συζητήστε με το γυναικολόγο σας για την αντισύλληψη που χρησιμοποιείτε

Ορισμένες μορφές αντισύλληψης μπορεί να ευνοούν την ανάπτυξη των βλαβερών βακτηρίων. Σε αυτές περιλαμβάνονται το διάφραγμα, τα προφυλακτικά χωρίς λίπανση, τα σπερματοκτόνα και τα προφυλακτικά με σπερματοκτόνα.

Πάρτε προβιοτικά

Τα προβιοτικά είναι μικροοργανισμοί που «θρέφουν» τα καλά βακτήρια του εντέρου και ευνοούν την ανάπτυξή τους και στον ουροποιητικό σωλήνα. Τα προβιοτικά μπορείτε να τα πάρετε μέσα από τη διατροφή σας προσθέτοντας περισσότερα λαχανικά τουρσί, φυσικό γιαούρτι και κεφίρ στο καθημερινό σας διαιτολόγιο. Εναλλακτικά μπορείτε να τα πάρετε μέσα από συμπληρώματα διατροφής.

Πίνετε χυμό από κράνμπερις

Τα μικρά αυτά άγρια φρούτα είναι γνωστά για την πρόληψη της ουρολοίμωξης καθώς περιέχουν ανθοκυανίνες που προλαμβάνουν την εποίκιση των ιστών του ουροποιητικού σωλήνα από το παθογόνο βακτήριο E.coli. Επιπλέον, η βιταμίνη C που περιέχουν μπορεί να αυξάνει την οξύτητα των ούρων, περιορίζοντας έτσι την ανάπτυξη παθογόνων. Αξίζει ωστόσο να επισημάνουμε πως επιστημονικές έρευνες για την αποτελεσματικότητα των κράνμπερις στην πρόληψη της ουρολοίμωξης δεν δίνουν σαφείς απαντήσεις.

Καθώς όμως πρόκειται για μία συνήθεια που δεν έχει παρενέργειες, δεν χάνετε κάτι να τα εντάξετε στη διατροφή σας.

Γιατί η ουρολοίμωξη είναι συχνότερη στην εμμηνόπαυση;

Πράγματι οι γυναίκες στη φάση της προεμμηνόπαυσης και αργότερα είναι πιο επιρρεπείς στις λοιμώξεις του ουροποιητικού. Πιθανότατα αυτό συνδέεται με τη μείωση στα επίπεδα των οιστρογόνων που μπορεί να διαταράσσει τη βακτηριακή ισορροπία στον κόλπο.

Εάν πλησιάζετε σε αυτή τη φάση της ζωής σας κρατήστε όσο γίνεται μακριά τις λοιμώξεις του ουροποιητικού ενισχύοντας το ανοσοποιητικό σας και λαμβάνοντας ένα συμπλήρωμα διατροφής με υψηλής ποιότητας συστατικά και τη μέγιστη βιοδιαθεσιμότητα που θα εξισορροπήσει φυσικά τις ορμονικές αλλαγές και τις συνέπειές τους.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει: Οι 10 ερωτήσεις για την εμμηνόπαυση που αξίζει να κάνετε στο γιατρό σας

Μπορεί να σας ενδιαφέρει: 6 αλλαγές στον κόλπο σας που θα παρατηρήσετε στην εμμηνόπαυση

Θέλετε να ανακαλύψετε πώς μπορεί ένα εξειδικευμένο συμπλήρωμα διατροφής να σας βοηθήσει να νιώθετε καλύτερη, γεμάτη ενέργεια και καλή διάθεση σε κάθε ηλικία; Είμαστε στη διάθεσή σας να συζητήσουμε κάθε σας απορία. Επικοινωνήστε μαζί μας στο 2108000507 και Viber: 6983018730.