Η σημασία της αυτο-φροντίδας στην εμμηνόπαυση (+φυσικοί τρόποι αντιμετώπισης των συμπτωμάτων)

H εμμηνόπαυση είναι μια φυσιολογική διαδικασία που σηματοδοτεί την αρχή ενός νέου κύκλου. Αυτό δεν είναι ένα ακόμα κλισέ για εντυπώσεις αλλά μια φάση στη ζωή κάθε γυναίκας και η μετάβαση σε αυτό τον νέο κύκλο δεν είναι κάτι που πρέπει να φοβάται καμία. Συμβαίνουν μεν αλλαγές που επηρεάζουν τόσο το σώμα όσο και την ψυχολογία και το μυαλό, αλλά υπάρχουν πάντα τρόποι αντιμετώπισης για κάθε στάδιο της περιόδου αυτής. Αν και κανείς δεν μπορεί να σταματήσει τους φυσικούς κύκλους της ζωής, υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορεί μια γυναίκα να κάνει για να φροντίσει τον εαυτό της κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης.

Η αυτο-φροντίδα είναι το «κλειδί»

Η αυτο-φροντίδα μπορεί να είναι μια λέξη που ακούμε συνέχεια και το «κλειδί», όπως λέμε, αλλά δεν γνωρίζουν όλοι τί ακριβώς σημαίνει. Δεν σχετίζεται απαραίτητα με μια ημέρα σε spa και την περιποίηση της εξωτερικής εμφάνισης: Έχει να κάνει με το να θέτει κανείς σε προτεραιότητα την ψυχική και σωματική του υγεία. Όταν μάλιστα μια γυναίκα περνάει από τη φάση της εμμηνόπαυσης, αντιμετωπίζει όλες αυτές τις ορμονικές και πρακτικές αλλαγές και βιώνει πρωτόγνωρες συνθήκες ζωής, η αυτό-φροντίδα γίνεται ακόμη πιο σημαντική.

Με αφορμή τον μήνα του έρωτα, τον Φεβρουάριο, ακολουθούν μερικοί πρακτικοί τρόποι βελτίωσης της συνολικής ευεξίας και εφαρμογής της αυτό-φροντίδας κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης.

Συμβουλές αυτο-φροντίδας στην εμμηνόπαυση

  1. Υιοθέτηση μιας πλούσιας σε θρεπτικά συστατικά διατροφής

Κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης, μια γυναίκα χρειάζεται να λάβει τις σωστές βιταμίνες και μέταλλα, καθώς και άλλα θρεπτικά συστατικά από τα τρόφιμα που καταναλώνει- όπως άλλωστε και όλοι οι άνθρωποι σε κάθε φάση ζωής. Μέρος της άσκησης της αυτο-φροντίδας κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης θα πρέπει να είναι και η προσοχή για μια πλήρη και ισορροπημένη διατροφή και οι καλές επιλογές τροφίμων.

Η διατροφή αυτή περιλαμβάνει άπαχη πρωτεΐνη, ασβέστιο και βιταμίνη D, αποφυγή των επεξεργασμένων τροφίμων με ραφιναρισμένη ζάχαρη και περιορισμό του αλκοόλ ( που μπορεί να προκαλέσει εξάψεις σε ορισμένες γυναίκες). Μερικές γυναίκες αντιμετωπίζουν επίσης προβλήματα αύξησης του σωματικού βάρους, έτσι μπορεί να χρειαστεί να εξετάσουν τη διαχείρισή του με την πραγματοποίηση ανάλογων διατροφικών επιλογών.

  1. Άσκηση

Η άσκηση θα πρέπει να είναι στην κορυφή της λίστας της αυτό-φροντίδας. Ούσα σωματικά ενεργή, μια γυναίκα στη φάση αυτή μπορεί να αισθανθεί πολύ καλύτερα καθώς η άσκηση βοηθά στην ανακούφιση από το στρες, δίνει ενέργεια και δύναμη, προωθεί τον καλό ύπνο και είναι ένα σημαντικό κομμάτι της διαχείρισης του βάρους.

 Όλα τα παραπάνω είναι σημαντικά κατά τη διάρκεια των ετών της περιεμμηνόπαυσης και της εμμηνόπαυσης. Η άσκηση μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πρόληψη της οστεοπόρωσης σε εμμηνοπαυσιακές γυναίκες, οπότε θα πρέπει να αφιερώνουν τουλάχιστον 30 λεπτά στη σωματική δραστηριότητας τις περισσότερες ημέρες κατά τη διάρκεια της εβδομάδας.

  1. Διατήρηση σωστής θερμοκρασίας

Οι εξάψεις είναι ένα από τα πιο κοινά συμπτώματα της περιεμμηνόπαυσης και της εμμηνόπαυσης, οπότε ένας καλός τρόπος για την πρακτική της αυτο-φροντίδας κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής είναι η εύρεση τρόπων να μείνει μια γυναίκα δροσερή. Όταν νιώθει πιο άνετα σωματικά, θα αισθανθεί καλύτερα και ψυχολογικά – διανοητικά.

Έτσι, άνετα ρούχα και ελαφριά υφάσματα, όπως το βαμβάκι, μπορούν να βοηθήσουν. Ακόμη, μερικές γυναίκες αναφέρουν ότι τις βοηθά να έχουν έναν φορητό ανεμιστήρα μαζί τους για χρήση στους δημόσιους χώρους όπου δεν έχουν τον έλεγχο της θερμοκρασίας δωματίου, όπως η εργασία τους.

  1. Ενυδάτωση

Η κατανάλωση άφθονου νερού είναι ένας ακόμη πολύ καλός τρόπος για την πρακτική της αυτο-φροντίδας κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης, καθώς βοηθά το σώμα να ρυθμίσει τη θερμοκρασία του και ανακουφίζει από συμπτώματα όπως το ορμονικό φούσκωμα και η ξηρότητα της επιδερμίδας.

  1. Βόλτες

Οι βόλτες σε εξωτερικό περιβάλλον είναι σημαντικές για την ψυχική και σωματική υγεία. Ο καθαρός αέρας μπορεί να είναι αναζωογονητικός και η πρόσληψη βιταμίνης D είναι απαραίτητη για τη σωματική υγεία.

  1. Επαρκής ύπνος

Ο επαρκής ύπνος είναι ένας σημαντικός παράγοντας για τη διατήρηση της συνολικής ευεξίας. Για τους περισσότερους ενήλικες, προτείνεται να κοιμούνται 7 έως 9 ώρες κάθε βράδυ. Ωστόσο, συμπτώματα όπως οι νυχτερινές εφιδρώσεις μπορεί να κάνουν τον ύπνο δύσκολο κατά τη διάρκεια της περιεμμηνόπαυσης και της εμμηνόπαυσης.

Η συζήτηση με τον γιατρό σχετικά με τη διαχείριση των συμπτωμάτων που προκαλούν διαταραχές του ύπνου, η απομάκρυνση ηλεκτρονικών συσκευών, όπως τηλέφωνα ή υπολογιστές, από το κρεβάτι και η απενεργοποίησή τους τουλάχιστον 30 λεπτά πριν τον ύπνο μπορούν να βοηθήσουν. Τέλος, το περιβάλλον ύπνου πρέπει να είναι άνετο και δροσερό.

  1. Σχέσεις με αγαπημένα πρόσωπα

Ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της αυτό-φροντίδας είναι η διατήρηση της σύνδεσης με αγαπημένα πρόσωπα. Μια γυναίκα σε εμμηνόπαυση είναι σημαντικό να έχει επαφή με τους φίλους και την οικογένειά της και αν δεν μπορούν να συναντηθούν, να επικοινωνήσουν με κάποια βίντεο-κλήση.

  1. Συμπληρώματα διατροφής

Ενδέχεται μια γυναίκα να επωφεληθεί από τη λήψη συμπληρωμάτων διατροφής για τις ιδιαίτερες ανάγκες της την περίοδο της εμμηνόπαυσης, οπότε καλό είναι να μιλήσει για αυτό με τον γιατρό της ώστε να βρει την καλύτερη επιλογή για τις ξεχωριστές ανάγκες του δικού της οργανισμού.

  1. Επίσκεψη σε έναν επαγγελματία για την εμμηνόπαυση

Ένας από τους καλύτερους τρόπους για την πρακτική της αυτο-φροντίδας κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης είναι η επίσκεψη σε έναν γιατρό και η συζήτηση μαζί του για τα υφιστάμενα συμπτώματα. Ένας γυναικολόγος ή ενδοκρινολόγος που ειδικεύεται στη διαχείριση της εμμηνόπαυσης μπορεί να βοηθήσει κάθε γυναίκα να διαχειριστεί και να αντιμετωπίσει τα συμπτώματα αυτά, συνταγογραφώντας θεραπείες όπως τα αντικαταθλιπτικά ή προτείνοντας θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης.

Συμπερασματικά

Μια γυναίκα στην εμμηνόπαυση οφείλει να φροντίσει τον εαυτό της όσο ποτέ. Πλέον, έχει την ωριμότητα να χαρίσει αυτό δώρο στον εαυτό της χωρίς ενοχές διότι γνωρίζει πολύ καλά πως όταν εκείνη είναι υγιής σωματικά κα ψυχικά είναι και όλοι όσοι αγαπάει. Μια υγιής γυναίκα στην εμμηνόπαυση, είναι μια ευτυχισμένη σύζυγος και μαμά. Μια υγιής γυναίκα στην εμμηνόπαυση είναι και πιο ευτυχισμένη στην εργασία της.