Εμμηνόπαυση και Brain Fog | Ασκήσεις μυαλού για πρόληψη και αντιμετώπιση της «ομίχλης εγκεφάλου»

Κατά την εμμηνόπαυση εκτός από μία σειρά “διαταραχών”, αυτό που πολλές γυναίκες έχουν αναφέρει ότι παθαίνουν δεν είναι άλλο από το γνωστό και ως “brain fog”.Πρόκειται για τη λεγόμενη «θολούρα του μυαλού» που δημιουργεί μία γενικότερη αδυναμία συγκέντρωσης. Τα προβλήματα μνήμης κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης είναι αρκετά συχνά, ενώ ακόμη πιο έντονα είναι την περίοδο της προεμμηνόπαυσης, το στάδιο δηλαδή κατά το οποίο η έμμηνος ρήση δεν έχει σταματήσει τελείως.

Εξαιτίας του “brain fog” πολλές γυναίκες γίνονται πολύ ευέξαπτες και νευρικές, αγχώνονται υπερβολικά για τη δουλειά τους, ανησυχούν για πράγματα που υπό άλλες συνθήκες δεν ανησυχούσαν και νιώθουν έντονο άγχος ειδικά στο επαγγελματικό τους κομμάτι. Η «ομίχλη εγκεφάλου» είναι ένα είδος γνωστικής δυσλειτουργίας που περιλαμβάνει προβλήματα μνήμης, έλλειψη πνευματικής διαύγειας, κακή συγκέντρωση και αδυναμία εστίασης.

Ας δούμε μερικούς τρόπους που μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση αλλά και την πρόληψη του brain fog. 

Ενασχόληση με παζλ

Το παζλ προάγει πολλαπλές γνωστικές ικανότητες και είναι ένας προστατευτικός παράγοντας για την αντιμετώπιση της γνωστικής γήρανσης. Με άλλα λόγια, όταν κάποιος ενώνει τα κομμάτια ενός παζλ, εξασκεί το μυαλό του.

Παιχνίδια με τράπουλα – κάρτες

Ένα παιχνίδι με κάρτες ή τράπουλα μπορεί να οδηγήσει σε διεύρυνση του όγκου αρκετών περιοχών του εγκεφάλου, να βελτιώσει τη μνήμη και τις δεξιότητες σκέψης.

Διεύρυνση λεξιλογίου  

Πολλές περιοχές του εγκεφάλου εμπλέκονται σε εργασίες λεξιλογίου, ιδιαίτερα σε τομείς που είναι σημαντικοί για την οπτική και ακουστική επεξεργασία. Η ενίσχυση του λεξιλογίου με την προσθήκη νέων λέξεων μπορεί να αποδειχθεί μια διεγερτική εγκεφαλική λειτουργία.

Χορός

Η εκμάθηση νέων χορευτικών κινήσεων μπορεί να αυξήσει την ταχύτητα επεξεργασίας του εγκεφάλου και να ενισχύσει τη μνήμη. Ένα μάθημα salsa, χιπ-χοπ ή σύγχρονου χορού, μια προπόνηση Zumba ή απλώς ο χορός με φίλους μπορούν να βοηθήσουν.

Χρήση όλων των αισθήσεων

Η χρήση όλων των αισθήσεων μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση του εγκεφάλου. Οι  δραστηριότητες που ασκούν ταυτόχρονα και τις πέντε αισθήσεις, όπως η επίσκεψη σε ένα νέο εστιατόριο, όπου χρησιμοποιούνται για παράδειγμα η όσφρηση, η όραση, η υφή, η ακοή και η δοκιμή καινούριων γεύσεων (όλα την ίδια στιγμή) μπορούν να βοηθήσουν και με το brain fog.

Εκμάθηση νέας ικανότητας

Η εκμάθηση μιας νέας ικανότητας, εκτός από διασκεδαστική και ενδιαφέρουσα, μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση των ιστών του εγκεφάλου και τη βελτίωση της λειτουργίας της μνήμης σε γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας.

Διδασκαλία μιας νέας ικανότητας σε κάποιον άλλο

Η διδασκαλία μιας ήδη γνωστής ικανότητας σε κάποιον άλλο απαιτεί από τον διδάσκοντα να την εξηγήσει και να διορθώσει τυχόν λάθη, διαδικασίες που βοηθούν τον εγκέφαλο.

Ακρόαση μουσικής

Ένας εύκολος τρόπος για να αυξήσει μια γυναίκα τη δημιουργική δύναμη του εγκεφάλου της, είναι να ακούει μουσική. Οι χαρούμενες μελωδίες βοηθούν στην εύρεση πιο καινοτόμων λύσεων σε σύγκριση με το να μένει κανείς στη σιωπή. Ακόμη, η ανάπτυξη δεξιοτήτων σχετικών με τη μουσική μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση της δημιουργικής σκέψης και της δύναμης του εγκεφάλου. Δεν είναι ποτέ μια γυναίκα μεγάλη για να αρχίσει να παίζει ένα όργανο όπως πιάνο, κιθάρα ή ακόμα και τύμπανα.

Αλλαγή συνηθειών

Μια πολύ καλή ιδέα είναι να δοκιμάζει μια γυναίκα καθημερινά νέους τρόπους για να κάνει τα ίδια πράγματα. Για παράδειγμα, η επιλογή μιας διαφορετικής διαδρομής για να πάει στη δουλειά της κάθε εβδομάδα ή η δοκιμή διαφορετικού τρόπου μεταφοράς, όπως η το ποδήλατο ή η χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών, μπορούν να βοηθήσουν τον εγκέφαλο.

Διαλογισμός

Ο καθημερινός διαλογισμός μπορεί να ηρεμήσει το σώμα, να βελτιώσει την αναπνοή και να μειώσει το άγχος. Πέρα όμως από αυτά, μπορεί να βοηθήσει στην τελειοποίηση της μνήμης και στην αύξηση της ικανότητας του εγκεφάλου να επεξεργάζεται πληροφορίες.

Εκμάθηση νέας γλώσσας

Τα γνωστικά οφέλη του να είναι κανείς σε θέση να μιλά περισσότερες από μία γλώσσες είναι πολλά. Σύμφωνα με πολυάριθμες μελέτες, η διγλωσσία μπορεί να συμβάλει στην καλύτερη μνήμη, σε βελτιωμένες οπτικές-χωρικές δεξιότητες και σε υψηλότερα επίπεδα δημιουργικότητας. Η άπταιστη γνώση περισσότερων από μία γλώσσες μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πιο εύκολη μετάβαση μεταξύ διαφορετικών ειδών καθηκόντων. Τα καλά νέα είναι ότι ποτέ δεν είναι πολύ αργά για να αποκομίσει κανείς τα οφέλη της εκμάθησης μιας νέας γλώσσας: Σε οποιαδήποτε ηλικία μπορεί κανείς να ενισχύσει τη μνήμη του και να βελτιώσει άλλες διανοητικές λειτουργίες μαθαίνοντας μια ξένη γλώσσα.

Εξάσκηση tai chi

Δεν είναι μυστικό ότι η πολεμική τέχνη του tai chi μπορεί να ωφελήσει την υγεία σε πολλούς τομείς, συμπεριλαμβανομένης της ψυχικής υγείας: μειώνει το στρες, βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου και ενισχύει τη μνήμη.

Εστίαση σε άλλο πρόσωπο

Μια ακόμη τεχνική που μπορεί να ενισχύσει την εγκεφαλική λειτουργία είναι η εξής: η γυναίκα που βιώνει brain fogs αλληλεπιδρά με κάποιον, μπορεί να σημειώσει τέσσερα πράγματα σχετικά με αυτόν (πχ το χρώμα του πουκάμισου ή του παντελονιού του, αν φοράει γυαλιά, τι χρώμα είναι τα μαλλιά του). Αργότερα μέσα στην ημέρα, μπορεί να κάνει ένα τεστ στον εαυτό της και να δει ποιες λεπτομέρειες θυμάται σχετικά με αυτά τα τέσσερα.

Συμπερασματικά

Η εστίαση στην υγεία του εγκεφάλου είναι ένα από τα καλύτερα πράγματα που μπορεί να κάνει μια γυναίκα για να αντιμετωπίσει τα brain fogs, να βελτιώσει τη συγκέντρωση, την εστίαση, τη μνήμη και την ψυχική της υγεία. Η ενσωμάτωση ασκήσεων εγκεφάλου στην καθημερινή ζωή οξύνει τις γνωστικές δεξιότητες και συμβάλλει στην αισθητή μείωση των ενοχλητικών συμπτωμάτων.